lørdag 29. januar 2011

Det er helt fjernt




Nå kan jeg gi meg selv ett stort klapp på skulderen.

Jeg spiser frokost hver dag 2 knekkebrød,så spiser jeg det samme til lunsj med med ett epple ved siden av,rundt kl 2-3-4 spiser jeg kanskje 1 knekkebrød til eller noe frukt/grønnsaker.

Veier forstatt 88kg,men jeg har ikke store planer om og gå ned nå,men kan jo holde meg sunn i svangerskapet alikevel.

Jeg blir 5uker i morgen,så her kan dere lese om hva som skjer med den lille i magen

Embryoet er i begynnelsen av denne uken tre uker gammelt. Nå begynner hodedelen av embryoet å vokse, og det når en pæreform med en liten hale. Ryggsøylen, ryggmargen, hjernen, hjertet, skjelettet og musklene begynner så smått å utvikles. Små somitter, som ser ut som bitte små humper, formes langs ryggen til embryoet. Disse vil blant annet danne ryggsøylen, ribbein og muskler. To hjerterør formes, smelter sammen til et rør og danner det primitive hjertet. Når embryoet er 25 dager gammelt (fra unnfangelse), i midten av denne uken, begynner det lille hjertet å slå og pumpe væske rundt i kroppen!

I nevralrøret formes ryggraden, ryggmargen og hjernen. I løpet av noen dager vil nevralrøret lukke seg. Dette skjer ved at nervefoldene smelter sammen. Folinsyre er et viktig vitamin for denne lukkingsprosessen, derfor anbefales det at du tar folat. Helt i slutten av uken formes de tre hjernedelene – forhjernen, som skal ta seg av hukommelse, tenking, fornuft, problemløsing og signaler fra sansene, midthjernen, som er et slags sentralbord som koordinerer signaler og sender dem til riktig bestemmelsessted, og bakhjernen, som vil ta seg av temperaturregulering, pusterytme og muskelbevegelser.

Jeg kjenner ikke så mye til at jeg er gravid,det er en spenning i kroppen hele dagen,har lyst til og rope det ut,men holder meg. Samtidig kjenner jeg nå at det er en kvalme som kommer smygende på meg,men det forventer jeg,var jo kjempe kvalm sist runde.

Men det er lov og håpe,kanskje jeg bare skal bli litt kvalm denne gangen,kanskje jeg skal kunne kose meg mer denne gangen,og glede meg mer.



Satser på at det kunn blir kvalme dersom jeg ikke spiser,men kvalm nok til at jeg ikke orker godis og andre søtsaker :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar